Mopolla laillisesti kuuttakymppiä

Jatkuvaa ohittelua, tööttäilyä, autojen jalkoihin jäämistä ja mahdollisesti poliisien kuumottelua. Mopot ovat liikenteessä altavastaajia.
Jatkuvaa ohittelua, tööttäilyä, autojen jalkoihin jäämistä ja mahdollisesti poliisien kuumottelua. Mopot ovat liikenteessä altavastaajia.

Kesä on tullut ja tuonut tullessaan mopojonnet ja -jonnat. Mopojen äänet raikuvat kaduilla, mikä on yksi kesän varmoista merkeistä. Kuitenkin joka vuosi esille nousee varsinkin vanhempia kiinnostava aihe: mopojen virittäminen. Faktahan on se, ettei mikään mopo kulje edes uutena sitä sallittua 45 kilometriä tunnissa, vaan myös “vakiomopo" kulkee yleensä enemmän.

Autot ajavat usein aivan mopon perässä, mikä ärsyttää meitä henkilökohtaisesti.
 

Harva mopo kuitenkaan on vakio; mopoista on voitu poistaa Suomeen ulkomailta tuotaessa lisättyjä kuristuksia tai vaihtaa osia ja välityksiä, jolloin mopon kiihtyvyys ja nopeus kasvavat. Tämä ei ole laillista, mutta meidän mielipiteemme on, että on paljon parempi ajaa viritetyllä mopolla kuin täysin vakiolla. Syy tähän ovat autoilijat: esimerkiksi tiellä, jossa nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa, mopon paikka on kaistan oikeassa reunassa, jolloin autoilijat lähtevät usein ohittamaan 45 kilometriä tunnissa kulkevaa skootteria. Tuntuu myös, että vaikka ajaisi nopeusrajoitusten mukaan, autot silti lähtevät ohittamaan.

Ohitustilanteet ovat yksi vaarallisimmista paikoista mopoillessa, ja aiheuttavat muillekin kuin mopoilijoille päänvaivaa. Autot myös usein ajavat aivan mopon perässä, mikä ärsyttää meitä henkilökohtaisesti.

Kaiken lisäksi tuntuu, etteivät autoilijat aina osaa liikennesääntöjä, ja esimerkiksi tasa-arvoisissa risteyksissä väistämisvelvolliset autot ovat joskus meinanneet ajaa päällle.

Johtopäätöksenä on, että jos mopon laillinen nopeus nostettaisiin 60 km/h kaikkien elämä helpottuisi. Muissa Euroopan maissa mopot ovat kuristamattomia eli kulkevat kovempaa laillisesti, jolloin ne pysyvät myös liikenteen mukana paremmin eivätkä jää jalkoihin niin kuin esim. Suomessa. Myös mopojen virittäminen vähentyisi, kun sallittu nopeus olisi korkeampi.