Uusi muotivillitys: high-end-brändit

Pukeutuminen on kallista, mutta tuo nuoria yhteen. Lue, mitä mieltä esimerkiksi Cledos on streetwear-muodista.
Pukeutuminen on kallista, mutta tuo nuoria yhteen. Lue, mitä mieltä esimerkiksi Cledos on streetwear-muodista.

High-end-brändien suosio on kasvanut nuorten keskuudessa. High-end-muoti saa vaikutteita skeittimerkeistä ja harvinaisista muotimerkeistä. Monet nuoret ovat valmiita maksamaan monia satoja vaatteistaan. Yksinkertaiset vaatteetkin voivat maksaa monia satoja, kunhan rinnassa on oikea merkki. High-end-merkkien suosio jakaa paljon ristiriitaisia tunteita, koska merkit ovat kalliita, vaikka ne eivät juurikaan eroa tavallisista H&M:n vaatteista.

Julkisuuden henkilöillä on suuri vaikutus muotiin. Vaikka vaate ei olisi hieno tai mieluinen, julkkikset saavat nuoret ostamaan ja tykkäämään vaatteesta. Alla olevassa kuvassa on suuri muodin vaikuttaja, Rap-artisti Asap Rocky. Asun yhteishinta lähenee 5000 euroa.

Monilla nuorilla merkki ja sitä käyttävä julkkis merkitsee enemmän kuin itse vaate tai sen käyttötarkoitus.
 

Viime vuoden nuorten suosikkimerkki Thrasher nousi suosioon julkkisten vaikutuksella, vaikka merkkiä käyttävät yleensä vain skeittaajat. Esimerkiksi  Justin Bieber käytti merkkiä, mikä sai nuoret innostumaan merkistä. Thrasher menetti suosion skeittaajien keskuudessa, kun sitä nähtiin joka toisen teinarin päällä. Tämä kertoo siitä, että monilla nuorilla merkki ja sitä käyttävä julkkis merkitsee enemmän kuin itse vaate tai sen käyttötarkoitus.

Monien kenkien suosio on suuri. Esimerkiksi Balenciagan Triple S -tennarin suosio on suuri nuorten keskuudessa. Jotkut ovat valmiita maksamaan kyseisestä kengästä tuhansia euroja. Vaikka kengän ulkonäkö ei ole monien mielestä mielyttävä, he ovat valmiita silti ostamaan kyseisen kengän haipin takia.

High-end- tai streetwear-pukeutumisella on myös hyviä puolia, jotka näkyvät esimerkiksi sen luomassa yhteisössä. Se tuo monia nuoria yhteen, mistä syntyy erilaisia tapahtumia. Helsingissäkin järjestetään erilaisia tapahtumia liittyen muoti- tai kenkämerkkeihinn. Haastattelin rap-artisti Cledosta, joka on yksi nuorten muodin vaikuttajista. Hän sanoi streetwearin olevan positiivinen asia nuorten ja aikuisten keskuudessa, koska se tuo nuoria yhteen.