Nuorten muoti vaihtuu koko ajan

Kun kävelee Helsingin keskustassa, näkee ympärillään paljon reikäfarkkuja, Nike-jumppapusseja ja Adidas-huppareita.
Kun kävelee Helsingin keskustassa, näkee ympärillään paljon reikäfarkkuja, Nike-jumppapusseja ja Adidas-huppareita.

Katukuvassa joillakin nuorilla on reikäfarkut, toisilla taas vapaa-ajan juoksuhousut ja bombertakki. Kenkinä useimmat käyttävät lenkkareita, muun muassa Niken. Jotkut tykkäävät myös Adidas-verkkareista, ja niitäkin näkyy vielä jonkin verran. Kaikki nämä ovat massatuotteita, mutta silti tyylikkäitä nuorilla. Joillakin saattaa olla myös klassisempaa tyyliä, johon kuuluvat pitkät saappaat tai korkokengät sekä villakangastakit ja villapaidat.

Nuoret käyttävät siis Suomessa paljon Nike- ja Adidas-merkkiä. Puma on myös nykyään suuressa suosiossa. Monet urheilumerkit ovat trendikkäitä ja hienoja, mutta silti mukavia. Muita nuorten suosimia merkkejä ovat esimerkiksi Hollister, Aeropostale sekä Abercrombie & Fitch.

Muoti vaihtuu koko ajan, mutta siitä voi olla varma, että nykyään pukeudutaan rohkeammin kuin ennen. 80- tai 90-luvulla pukeuduttiin muodottomiin ja isoihin vaatteisiin, kuin nykyään muoti on paljastavampaa, ja käytetään esimerkiksi pieniä toppeja tai narupaitoja. Välillä jotain muoti-ilmiötä testataan hetken aikaa, mutta sitten se lopahtaa eikä kukaan enää suosi sitä.

Sosiaalinen media vaikuttaa suuresti nuorten pukeutumiseen. Katsotaan paljon julkkisten kuvia ja heidän pukeutumistaan. Monet ottavat vaikutteita heiltä ja joistain heidän käyttämistään merkeistä esimerkiksi Pumasta. Julkkisten käyttämistä vaatteista syntyy trendejä. Suosittuja muotijulkkiksia ovat muun muassa Kylie Jenner, Kim Kardashian, Nelli Matula ja Rihanna. Nämä julkkikset kuitenkin ovat vähän liian pinnallisia, ja monet vain unelmoivat julkkisten käyttämistä, nuorille liian kalliista merkeistä.

Muoti-inspiraatiota haetaan aina myös menneistä ajoista. Isot ja telttamaiset takit ovat taas muodissa, samoin leveälahkeiset housut ovat tulleet taas pinnalle. Hauska katsoa tulevaisuuteen, ja miettiä nousevatko 2000-luvun alun trendit joskus myöhemmin muotiin!