Nuori tarvitsee unta 8–11 tuntia

Tutkimusten mukaan yli 40 prosenttia 15-vuotiaista kärsii väsymyksestä kouluaamuisin.
Tutkimusten mukaan yli 40 prosenttia 15-vuotiaista kärsii väsymyksestä kouluaamuisin.

Nuoret nukkuvat liian vähän ja ovat väsyneitä. Nukkumaanmenoaika kouluviikolla on siirtynyt yhä myöhäisemmäksi. Nuorten kuuluisi nukkua 8–11 tuntia, sillä 67 tunnin yöunet eivät riitä.

Yli 40 prosenttia 15-vuotiaista kärsii väsymyksestä kouluaamuisin lähes joka päivä. Joka kymmenes tuntee jatkuvasti myös päiväaikaista väsymystä.  Kun on väsyneenä koulussa, on vaikeampaa keskittyä opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Koulu voi tuntua paljon hankalammalta väsyneenä.

Unettomuuteen voi olla paljon erilaisia syitä, esimerkiksi stressi tai pelko jostain asiasta. Koulun jokin projekti tai koe voi vaikuttaa nukkumiseen. Unettomuutta voi aiheuttaa myös se, jos nuori on surullinen jostain asiasta.

Älä ajattele stressaavia asioita
ennen nukkumaanmenoa

Unettomuuden voi estää monilla tavoilla. Sitä voi estää esimerkiksi siten, että ei ajattele ennen nukkumaanmenoa työ- tai kouluasioita, jotka stressaavat. Miettimällä asiat alkavat pyöriä päässä ja nukahtaminen on vaikeaa.

Ennen nukkumaanmenoa kannattaa rentouttaa vartalo ja mieli. Meidän vinkkimme rentoutumiseen on se, että kuuntelee rauhallista musiikkia tai omaa lempikappalettaan.