Mielenrauhaa metsästämässä

Rentoutumiseen on monia tapoja, joita voi opetella harjoittelemalla.
Rentoutumiseen on monia tapoja, joita voi opetella harjoittelemalla.

Jokainen meistä varmaan tietää tunteen, kun on vaikea hiljentää mieli ja yrittää rentoutua ja rauhoittua. Luulen, että en kamppaile tämän ongelman kanssa yksin. Tuntuu, että koko ajan ympärillä tapahtuu, on meteliä, ulkoisia ärsykkeitä, ja ihmisillä on jatkuva kiire. Tällaisessa kiireen täyttämässä maailmassa on hyvä välillä koittaa tyhjentää mieli kaikista siellä jylläävistä asioista ja opetella mielenrauhaa ja rentoutumista.

Hyvä keino itsensä rauhoittamiseen on meditaatio, netistä löytyy paljon tietoa meditaatiosta ja puhelimeen voi ladata erilaisia meditaatio-ohjelmia/harjoituksia. Meditaatiota harjoitetaan rentoutumisen, mielenvirkistyksen ja ilon saavuttamiseksi. Meditaation tarkoituksena on rentoutua, vähentää kehon stressiä, selkeyttää ajatuksen juoksua, parantaa keskittymiskykyä ja vapauttaa mieli sen vallanneista tunteista ja ajatuksista.

Olen kokenut piikkimatolla makaamisen hyväksi tavaksi rentoutua. Pyrin makaamaan matolla säännöllisesti, näin siitä saa parhaimman hyödyn irti. Oman piikkimattoni löysin kirpputorilta; niitä olen nähnyt siellä useinkin myynnissä. Luulen, että piikkimattoja myydään jo ihan perusmarketeissakin, koska ne ovat yleistyneet niin paljon. Piikkimatossa piikit on sijoitettu yantraksi kutsutun geometrisen kuvion mukaan. Yantran geometria stimuloi kehon akupisteitä. Ensimmäisellä kerralla piikkimaton piikit saattavat tuntua vähän epämukavilta, mutta hetken kuluttua tämä tunne katoaa ja tilalle tulee lämmön tunne ja pieni kihelmöinti. Verenkierto lisääntyy ja lihasten jännitteet laukeavat. Tämä tarkoittaa sitä, että kehon hormonit, endorfiinit ja oksitoniinit alkavat vapautua ja levitä kehoon.

Piikkimatolla voi aluksi maata 10–15 minuuttia.  Voit halutessasi pidentää aikaa vähitellen 20–40 minuuttiin. Pidemmästäkään ajasta matolla ei ole haittaa, eikä ole vaarallista, vaikka rentoutuessasi nukahtaisit piikkimatolle. Piikkimaton päivittäinen käyttö on suositeltavaa, koska näin saat parhaan mahdollisen hyödyn siitä irti. Piikkimattoterapia vapauttaa veressä ainesosia, jotka saavat meidät tuntemaan itsemme rennoimmiksi, onnellisemmiksi ja energisemmiksi. Maton säännöllinen käyttö nostaa pysyvästi onnellisuushormoneiden määrää elimistössämme.

Itseäni rauhoittavat myös järven ja meren katselu sekä aaltojen ääni. Sateen ropinan kuuntelu ja luonnossa käveleminen rauhoittavat omaa mieltä. Metsässä kävely ja ympäristön havainnointi taas virkistävät mieltä. Tuntuu, että kun lähtee liikkeelle luontoon, missä ei kuulu pahemmin muita kuin luonnonääniä, oma mielikin alkaa puhdistumaan siellä vellovista ajatuksista. Kävellessäni lenkkipolulla yritän elää hetkessä murehtimatta menneisyyttä ja stressaamatta tulevaa. Koitan ajatella, että tärkeintä on tämä hetki, eikä muulla ole sillä hetkellä väliä.

Varmaan jokaiselle meistä löytyy sopiva tapa rentoutua ja löytää mielenrauha, kunhan vain osaa etsiä ja kuunnella omaa kehoaan.